March 5, 2013

Challenge #2: Trezeste-te de dimineata! (si eventual, dormi suficient)

Update Challenge #1: Challenge-ul #1 a fost despre hidratare din interior. Nu am foarte multe lucruri de spus: mi-am reformat obiceiul de a avea grijă de aspectul ăsta, nu beau mai multă apă decât pot duce și am reușit să deprind un obicei nou, acela de a mă hidrata la primele ore ale dimineții, la scurt timp după ce mă trezesc.

Apropo de trezit, m-am gândit ca următorul challenge să fie despre asta. Cred că am mai scris pe blog, nu e o noutate: eu nu sunt a morning person. Lucru care nu mă avantajează deloc. Cu un job de la 9 la 6, îți dai seama cât timp îmi rămâne de fapt la dispoziție pentru a face tot restul chestiilor care nu țin de job.

Fără să pun la socoteală vremurile crunte din anii de facultate, în care nu descoperisem că sunt autocare ce ajung în București și seara și trebuia să mă trezesc cu noaptea în cap ca să merg după pachet, am reușit performanța de a mă trezi cu adevărat de dimineață acum 3 săpătămâni. Mai exact la 6:30. Și am fost atât de încântată și de minunată de cât timp am la dispoziție în condițiile astea, încât m-am hotărât să repet experiența.

Evident, nu mi-a mai ieșit. Când vine vorba de confort, o cam dau în bară cu planurile de genul ăsta. Cert e că vreau să reușesc, așa că am făcut un nou challenge pentru mine și pentru cine se mai simte. Ce am realizat până acum: trebuie să o iau treptat și să „rup” bucăți mici din timpul alocat somnului, pentru că dacă diferența este prea mare, mă întorc pe partea cealaltă și trag pătura pe cap.

Chestii de introducere:

Ca să te poți trezi în timp util, trebuie în primul rând să dormi suficient de mult sau de adânc. Right? Recunosc că eu aș putea dormi oricând (sunt mai ceva ca o pisică) și n-am des probleme, mai ales atunci când dau de moliciunea patului. Dar sunt și persoane care se chinuie să se lase cuprinse de somn și nu reușesc. După research-ul de rigoare, am dat peste un termen fain: igiena somnului. Care este: o adunătură de tabieturi ce determină calitatea somnului.

Pentru asta se recomandă: întuneric, o temperatură scăzută în cameră (eu chiar și în timpul iernii mai dorm cu geamul deschis – aerul ăla rece și curat ajută enorm), liniște, confort și un bun suport al coloanei vertebrale (ar trebui să schimb pernele). Ah, să nu uit de orele de somn. Acum, fiecare știe care sunt minimul și maximul de ore de somn (de exemplu, dacă dorm mai puțin de 7 ore, voi fi zombi toată ziua; iar dacă dorm peste 10, se repetă experiența). Fără uitat la televizor din pat, fără mese grele sau exerciții înainte de culcare, fără cafeină and such.

Avantaje ale trezitului de dimineață:

  • După spusele lui Christoph Randler (biologist la Harvard), persoanele care se trezesc mai devreme sunt mai proactive și simt că au mai mult control asupra lucrurilor din viața lor;
  • Anticipezi mai bine problemele, dar mai ales soluțiile la ele;
  • Persoanele care se trezesc devreme sunt organizatori mai buni (eu sunt deja, dar nu strică a bit of extra betterness :p);
  • Ai timp să faci exerciții;
  • Ai timp să te trezești de tot, să te întinzi, să te machiezi, să gătești și să mănânci, să-ți bei cafeaua/ ceaiul în timp ce te bucuri de razele soarelui (a venit primăvara!);
  • Dormi mai bine (pentru că îți reglezi programul de somn);
  • Ești mai optimist;
  • Ajungi înaintea altora la birou, deci ai parte de câteva momente de respiro, în care să-ți planifici ziua (rezultă mai puține perioade aglomerate, deci mai puțin stres);
  • Ești productiv, termini treburile mai repede, rămâi cu mai mult timp pentru prieteni/ familie/ hobby-uri;
  • Îți accelerezi metabolismul;

Cum?
  • Din ce-am citit și observat personal, nu se merită să începi cu schimbări dramatice. E suficient să te trezești cu jumătate de oră mai devreme ca de obicei și să continui să faci asta vreme de 10 zile, după care să mai „tai” încă 20 de minute și tot așa;
  • Ține telefonul/ alarma departe de pat, ca să nu faci ca mine (aka să oprești alarma și să te culci la loc);
  • Nu mai rezolva probleme existențiale după ce te-ai pus în pat. Relaxează-ți creierul și bucură-te de liniște;
  • După ce te ridici din pat (ca să oprești alarma), nu te mai uita cu ochi de cățel la el și du-te spre baie, make yourself pretty și treci mai departe;
  • Găsește motive suficient de bune pentru care vrei să te trezești mai devreme (ai nevoie de motivație ca să țină toată schema);
  • Bea o cană de ceai și bucură-te de soare;

Cafea pe „terasă”, în vremurile bune

Ce mi-a sarit in ochi:
Am dat peste două teorii legate de somn: una spune că cel mai bine e să te culci și să te trezești la aceeași oră (mi se pare aproape imposibil, pentru că de cele mai multe ori lucrurile nu merg așa cum vrem), iar cealaltă spune că ar trebui să-ți asculți corpul și să-l lași pe el să îți spună la cât să te trezești (dacă ar fi așa, cu siguranța ar trebui să fiu plătită pentru cât aș dormi).
Somnul se desfășoară în reprize de 90 de minute, la sfârșitul cărora ești foarte alert (așa se explică, poate, momentele dese în care mă trezesc în timpul nopții). Dacă ai timp și chef să faci un calcul și să încerci să-l respecți, ar fi ideal să pui alarma la sfârșitul unui ciclu de 90 de minute, pentru că atunci te vei bucura de un boost de energie, în loc de „târâiala” de dimineață.
Concluzii:
Dacă am voință să fac asta câteva zile la rând, o să devină floare la ureche in no time. Nu am să mă chinui cu ora de culcare (nu mi se se pare relevantă). Adică, indiferent când mă culc, vreau să mă trezesc la aceeași oră. În timp, organismul meu se va regla. So, te bagi?
Pe final, vreau să îți doresc o primăvară plină de energie! 

14 comments :

  1. ma bag :) am inceput faculta si normal ca mi-am dereglat somnu, trebuie sa ma trezesc dimineata iar cand ajung acasa pic lata si noaptea iarasi nu pot sa dormsi nu e bine deloc.ne auzim cu rezultatele :*
    http://ideasinthebottle.blogspot.ro/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună Mara,

      Îmi sună foarte cunoscut scenariul tău :) Trebuie doar puţină disciplină şi voinţă. Facem un update peste 1 lună! Te pup!

      Delete
  2. Ma bag si eu! :)
    Am incercat in ultima perioada sa ma bag la somn cu 1 ora mai devreme si sa ma trezesc tot cu 1 ora mai devreme (fata de ora normala). Nu a fost foarte greu, aproape ca a devenit un obicei, insa inca lucrez la asta. Cred ca mai am nevoie de putin timp, dar am vointa s-o fac.
    Multa bafta si tie!
    Pupici

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună Georgiana,

      Mă bucur să te am în echipă :)) Şi eu am început să adorm mai devreme şi deja am 2 zile de când mă trezesc cu 40 de minute mai repede decât de obicei. Suntem pe drumul cel bun :)

      Te pup!

      Delete
  3. hey! eu sunt genul de persoana care adora sa doarma, adorm usor, dorm mult si ma trezesc greu, dar de prin decembrie tot lucrez sa schimb asta. as vrea sa ma trezesc la aceeasi ora dimineata, sa zic. am reusit cat de cat la 9 sa ajung cu ora, dar as vrea pe la 8 sa o aduc. am tinut o perioada si programul 5 am al lui Dan Luca, poti cauta detalii, sa vezi ce propune el, dar cred ca pentru a ajunge acolo e nevoie de mult timp pentru mine. si oricum, nu stiu daca as putea sa ma trezesc la 5 zilnic. poate 6-7, dar 5 e prea deja. citisem undeva ca nevoia de somn e programata genetic, unor oameni le e ok daca se trezesc la 5, altii nu pot functiona daca nu dorm 8 ore full. incerc totusi sa ma disciplinez mai mult. spor tuturor, sa ne spui ce rezultate ai, dear! hug :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună Milena,

      Sunt de acord cu partea asta de programare genetică. Știu oameni care nu au nici un stres dacă e să se trezească la 5-6 și oameni ca mine care și-ar dormi viața :) De programul lui Dan Luca nu știu, chiar am să mă interesez. Dar am observat că și dacă ești consistent în ceva, ajunge să devină o chestie naturală. Și vreau să-mi formez obiceiul ăsta. Mult succes și ție cu trezitul, facem un update la sfârșit de lună :D Te pup!

      Delete
  4. Cat as vrea sa dorm cat pot :))) dar deja eu am un program...si totusi, sunt zile cand ma trezesc cu ochii de un rosu aprins :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Și eu, dar stă viața în drum :)) Eu încă nu am găsit remediu pentru ochii roșii (poate doar picături de ochi, dar mi-e puțin frică de ele).. Te pup!

      Delete
  5. Suna f interesant ce scrii tu aici :). ma bate gandul sa ma trezesc mai devreme, ca sa am timp sa.. nu ma grabesc asa tare dimineata :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bună Ioana,

      Ăsta chiar e un motiv bun! Să avem și noi timp de toate tabieturile de dimineață și să ne bucurăm de ele cum se cuvine. Ne auzim la sfârșitul lunii cu update-uri. Câte jumătate de oră ruptă din program la fiecare 10 zile, până se formează un reflex nou :) Te pupăcesc!

      Delete
    2. Trebuie sa recunosc ca acum as zice ca m-as trezi dimineata si pt putin sport.dar maine dimineata n-o sa mai zic la fel :D

      Delete
    3. Ştiu ce zici :)) Am avut şi eu avântul ăsta, însă deocamdată mă limitez doar la trezit. Îmi ia suficient timp :) Mi-ar plăcea şi mie să reuşesc să fac mişcare de dimineaţă şi ştiu că va fi din ce în ce mai uşor, pentru că deja ziua e mai lungă, e mai cald afară, chiar e o plăcere să te trezeşti şi să fii mai activ. Te pup!

      Delete
  6. Si eu am incercat asta! Inainte trebuia sa ma trezesc(cu greeeeeeu) la 8 dimineata si nu mai aveam timp de nimic.Acum ma trezesc la 6:30-7:00 fara alarma.Si e atat de bine!

    http://nicoletaadumitru.wordpress.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nicoleta, am făcut progrese o perioadă, apoi m-am întors la obiceiul prost de-a mă trezi târziu. Mă alint și opresc alarma ca să mai moțăi puțin. Până și antrenamentul de yoga se face seara, ca să pot lenevi dimineața. Ciudat e că seara mă desfășor foarte bine, orice ar fi, deși iubesc lumina și-mi place soarele (și ratez răsăriturile frumoase). Te pup!

      Delete