August 31, 2013

Baby beauty vloggers - yay or nay?

Scenariu: Stai pe YouTube, faci click-click și te uiți la clipuri din aria ta de interes. Apoi, ochii îți fug la recomandările din dreapta paginii și săgeata se duce automat în direcția aia. Dai click și ajungi într-o zonă a clipurilor YouTube, clipuri de a căror existență nu știai, dar care te intrigă și, uite așa, ajungi să pierzi câteva zeci de minute până la o oră uitându-te uimit la ce ți se arată. Sigur ți s-a întâmplat. Zilele trecute am avut un moment de rătăcire și așa am ajuns să cunosc...beauty vloggerii în varianta mini.

Da. Puștoaice între 7-12 ani care ne arată rutinele de îngrijire, colecția de makeup, felul în care și-au aranjat camera, produsele esențiale din gențile lor (ghiozdanul e so yesterday), colecția de genți, colecția de oje, everyday makeup-ul și cam tot ce s-a văzut la beauty vloggerii consacrați.

Am trecut dintr-un canal de YouTube în altul. Întâi am fost puțin surprinsă să văd niște mini-creaturi interesate de beauty și fashion care postează astfel de clipuri. Apoi m-am amuzat să văd colecții serioase de makeup și rutine de machiaj. După care te întrebi unde anume și dacă se trage linia între joacă, pasiune și iluzia unei necesități pentru astfel de lucruri.

Când eram mică îmi plăcea să mă îmbrac cu hainele bunicii, să-mi aranjez și asortez pălăriile ei la tot felul de rochii pe care le târâiam prin casă, până dădeam peste o pereche de pantofi cu toc și mă mai înălțam cu câțiva centimetri. Îmi plăcea rujul ăla verde care de fiecare dată se transforma ca prin magie într-unul roșu, îmi plăceau șiragurile de mărgele ale mamei și zecile de moduri în care le puteam suprapune, împleti sau încâlci la gât și în păr. 

Rămânea o joacă, o activitate pe care o făceam când adulții erau ocupați, iar mie îmi plăcea să visez că sunt o lady. În restul zilelor, purtam aceleași haine de copil, același rucsac de piele care încă nu s-a rupt de la cele cinci manuale și cele cinci caiete pe care le luam după mine zilnic, iar singura necesitate legată de beauty sau igienă era pachetul de șervețele uscate.

Și vin întrebările? E cute sau absurd? E absurd să spui că fețele alea tinere, pufoase și fresh, fără probleme, nu au nevoie de stratul de glet, de farduri, corectoare, blush-uri, rimel, rujuri, glossuri și iluminatoare? E absurd să te întristeze un copil care spune că nu iese din casă nemachiat? Să vezi că firul s-a rupt, că nu e doar o joacă, un clip de amuzament, ci o chestiune de lifestyle, o necesitate.

Pentru că nimic nu e mai grăitor ca o imagine, sau în cazul ăsta, o serie de clipuri, las să curgă exemplele. Avem de toate, dar începem cu rutina de dimineață și machiajul de zi:


Ce au fetele în geantă. În cazul în care vrei să sari peste ăsta, te avertizez că vei afla câteva informații utile despre Avon și termeni ca „pieptăne de gene”.

http://www.youtube.com/watch?v=F9ElvztYG74

Să zicem că un clip cu rutina de îngrijire de dimineață sau seară e educativ. Să zicem că învață ce este responsabilitatea de a ține un canal și de a posta regulat. Să zicem că nu neglijează alte aspecte din viața lor pentru că stau să filmeze, să editeze, să posteze pe internet. Nici eu nu-mi neglijez jobul pentru că am blog. Să zicem că e girly și plăcut să știi că o puștoaică se interesează de makeup și fashion, dar...e în capul meu un dar. Nu mai e doar o joacă, they are spreading the knowledge.

Oare copiii ăștia sunt supravegheați? Oare părinții știu că au canale de YouTube? Dacă știu, sunt total împăcați cu ideea? Dacă ar afla acum, ar fi? Comentariile...Dacă citești comentariile, te sperii. Comentarii răutăcioase, cuvinte urâte, grele. Cumva ar trebui să te aștepți când te expui pe internet, dar oare sunt pregătite?

Mai sunt cazuri de beauty vloggeri foarte tineri. De exemplu Madison, o copiliță de 5 ani din lumea concursurilor de frumusețe pentru copiii (dacă vezi câteva episoade din Toddlers & Tiaras începi să te întrebi dacă e OK sau foarte greșit), face un Bridal Makeup Look cu de toate. E asistată probabil de mama ei.

http://www.youtube.com/watch?v=N5VBYrNU6wc

Mai e și Talia Joy Castellano, care din păcate a murit de cancer în iulie, la vârsta de 13 ani. O zgâtie super simpatică despre care pot spune că știa să se machieze, nu glumă. Ai ei știau de pasiunea ei, participau la clipuri, o sprijineau, având în vedere circumstanțele.

http://www.youtube.com/watch?v=IH2UanznJfw

Eu am descoperit beauty vlogging-ul acum 5 ani. Văd la fetele astea aceleași topicuri, gesturile sunt aceleași cu ale tipelor care fac asta de ani buni (felul în care vorbesc, felul în care îți arată un produs), în loc de ghiozdane au genți cu care își rup spatele cărând după ele te miri ce, inclusiv portfarduri (cu de toate, de la corector la spray de fixare a machiajului), se expun pe net ( unele fără știrea și acordul adulților), multe au parte de comentarii lamentabile, multe nu te învață nimic, ci doar arată ce au – pentru că așa au învățat din miile de clipuri cu haul-uri, o parte nici nu știu să se machieze, dar fac tutoriale, o parte nici nu știu că pensula e pensulă, nu perie.

Copilăria e o amintire îngropată în teancuri de cosmetice și dorința de a avea tot mai multe, școala devine un podium de prezentare, nu un loc unde mergi să înveți. Orele de clasă sunt oportunități pentru încă o poză de Facebook, cu statusul „la ora de bio”.

Vezi doar partea bună sau ești puțin speriată? Îmi plac copiii cu personalitate, care știu ce vor și care nu se lasă îmbrăcați de părinți, dar oare nu e prea mult pentru vârste atât de fragede? Oare nu îmbătrânesc devreme și își îmbătrânesc și tenul prea repede? Oare nu sar peste micile bucurii ale copilăriei și anii lipsiți de griji, scanând în stânga și-n dreapta, clădind munți de haine, cosmetice, genți și pantofi?

Dacă ai fi mamă, ce poziție ai adopta în situația asta?

14 comments :

  1. Mie mi se pare foarte trist ce se intampla. Am urmarit maxim 2-3 astfel de clipuri pana acum si mi-au lasat un gust amar. Singura lor grija in materie de beauty ar trebui sa fie baia/dusul zilnic, nu fardurile. Si sunt de acord, comentariile malitioase pe care le primesc le pot dauna foarte mult, avand in vedere ca personalitatea lor nu e nici pe departe formata.

    Cred ca mi-as invata fata/fetele, candva in viitor, sa isi ingrijeasca pielea la un nivel de baza si, dupa 12-13 ani le-as da un balsam de buze colorat, dupa 15 un gloss, poate rimel. Machiaj complet poate dupa 17, mai devreme mi se pare inutil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sunt cam în acelaşi gând cu tine, însă ştiu că va fi o adevărată provocare, pentru că tentaţiile sunt peste tot, iar copiii sunt expuşi la ele zilnic, chiar şi la grădiniţă/şcoală. Când văd la alţii, fie vor şi ei, fie se întreabă de ce eu nu au/nu au voie. Şi acolo apare provocarea :)

      Delete
  2. oh, Doamne! undeva in backgroundul mintii mele eram constienta ca trebuie sa existe asa ceva, dar cum nu am dat pana sa le pui tu aici peste filmuletele astea, nu eram complet aware of it. si totusi exista. cred ca e foarte aiurea si foarte trist si ar trebui sa fie ingrijorat orice parinte responsabil de asa o amploare a vloggingului la un copil. nici nu stiu de unde sa incep. de la faptul ca nu apreciaza valoarea banului - vezi fata aia care are tone de machiaj de nici eu si mama nu avem atatea la un loc (si cica eu sunt bloggerita de beauty :))) ), de la faptul ca pierd mult timp cu activitati nepotrivite varstei lor, de la faptul ca se expun pe net - personalitatea lor e fragila la varsta asta in raport cu feedbackul negativ majoritar, ca sa nu mai zic de pedofili etc. cred ca e foarte trist in final pentru ca e de faptul simptomul unui comportament parental dezinteresat si lipsit de afectiune. vezi parinti care cumpara tone de machiaj ca sa suplineasca prezenta lor in viata copiilor sau vezi parinti atat de afundati in greutatile vietii incat nu le mai pasa de persoanele pentru care cica se zbat si dau pur si simplu cu aspiratorul in timp ce odrasla se expune complet aiurea pe net. e o situatie de protectia copilului deja.
    hai ca am scris mult. ca de obicei :P e trista treaba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Păi şi ea e bloggeriţă de beauty (cumva de nevoie, la atâtea cosmetice e şi păcat să nu te duci în direcţia asta - ştiu, sunt rea). Da, chiar mă întrebam dacă părintele ăla aspiră casa liniştit pentru că 1. ştie ce se întâmplă, 2. nu ştie ce se întâmplă sau 3. nu înţelege (poate crede că e vreo treabă de-a copiilor din ziua de azi - şi totuşi nu eşti curios?)...

      Delete
  3. oooooooooooooooooo da... e foarte deprimant. mai ales fetita aceea care isi prezenta colegia de make-up. n-am nici 1/5 din ce are ea :)) asta in cazul in care nu sunt toate ale mamei sau surorii mai mari, dar ceva imi spune ca sunt chiar ale ei la cum stie sa le numeasca pe toate fara nicio problema.
    bineinteles ca nu sunt supravegheati. dar bine macar ca nu sunt pe webcam pt diferiti libidinosi. tristul adevar...

    http://jolie-creativity.blogspot.ro/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nici eu nu am nici măcar un sfert din ce are ea şi nu asta e problema. Mă întreb care este explicaţia copiilor pentru această "necesitate"..Şi e aiurea când te gândeşti că unii părinţi habar nu ai la ce se expun copiii lor.

      Delete
  4. Am avut un soc citind postarea asta..Initial am crezut ca e vorba despre fetitele din america ale caror mame sunt niste obsedate..Dar cand am vazut ca sunt romance..e incredibil si fara sens. Ma intristeaza, stiam ca noua generatie de copii se naste cu tableta in mana..dar chiar asa de inconstienti sa fie parintii, nu ma asteptam :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Am vrut să scriu și despre alea, intră cam în aceeași categorie, doar că m-aș fi lungit prea mult. E puțin creepy și da, a ajuns și la noi microbul :)

      Delete
  5. sunt socata... putin spus... cred ca ce vad acasa si felul in care sunt educate e f important... Doamne, dar cand am vazut cate un haul doar cu produse dior si chanel... eu ma gandesc 3 luni pana sa imi cumpar un dior... groaznic... poate isi permit mai multe decat mine... dar... de ce make up? de ce nu excursii in zone istorice, de ce nu carti, .... uf..........................

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.knittinggoose.com/ uite un exemplu ... asa da! :)

      Delete
    2. Da, noi suntem mai cântărite, poate și pentru că am învâțat valoarea banului muncit. Oricum, aici nu sunt de învinovățit copiii, ei văd și vor. Cine știe, poate vor ajunge niște super makeup artiști într-o zi :)

      E foarte simpatică puștoaica asta, am și pus-o la bookmark, să o răsfoiesc când pot.

      Pup!

      Delete
    3. iata cum m-a inspirat postarea asta :)

      http://missbodescu.blogspot.ro/2013/09/keep-it-simple.html

      Delete
    4. Diana,

      Îmi place foarte mult postarea ta. Şi mă bucur că, într-o mică măsură, am avut un aport la naşterea ei :) Te pup!

      Delete